A szurkolás élvezete

Chelsea-fansMivel a válogatottak keltette űr időt és helyet ad neki, ismét egy töltelékposzttal jelentkezem, hogy Wudi beharangjáig is legyen mivel elütni az időt. Megint filozofálgatunk, így aki ezt a témát nem érzi magáénak, már görgethet is a végére, ne untassa magát fölös gondolatokkal. Ma ismét a szurkolással foglalkozunk.

 

A talk-show szerű felvezetés után viszont azért térjünk rá ténylegesen is a lényegre, ma az irigység lesz a célkeresztben, nincs is ennél szebb téma, mikor a Vb óta megint sajtó által hirtelen felkarolt és felfújt angolokat éppen Pelle oktatja… hát ennek semmi sem szent…

Itt van viszont nekünk egy ennél sokkal tartalmasabb téma: az irigység, a társadalmi szenvedély. Mivel az irigység kapcsolati és viszonyító jellegű, feltételezi az összehasonlítást. Ha ő jó, akkor én béna vagyok? Saját értékeinket a másokéból kiindulva értékeljük – vagyis ritkán tudjuk élvezni, amink van, és gyakran szenvedünk attól, hogy mások szebbek, jobbak, ügyesebbek nálunk. És valljuk meg, míg ez a társas lét egyik alapvető struktúrája, addig a sportra ez fokozottan igaz. Amíg az életben előbb-utóbb mindenki elfogadja, hogy hol a helye a társadalmi berendezkedések különböző szintjein, addig a sportban ez az elfogadás viszonylagos, csakúgy, mint a szurkolásban. Maga a szurkolás valahol abbéli hiányaink, irigységünk megélése, ami a való életben hiányzik. A kritika pedig az irigység művészete. Márpedig mi – és nem csak én – itt kérem kritizálunk, legalábbis jóval többet, mint dícsérünk. Azaz, jóval többet vagyunk irigyek, mint boldogok.

Ám ez az érzés tanít is: megmutatja, miben szeretnénk változni, fejlődni. Mivel fájdalmat okoz a különbség, ahol nincs reális esélye a versenyre kelésnek: a be nem teljesült vágyak képességeink határát jelzik, ami annál nagyobb, minél közelebb áll hozzánk, akihez hasonlítjuk magunkat. Kevésbé szofisztikus stílusban, nézzük a BL továbbjutás kérdését. Nyilván kivétel nélkül rosszul esett a PSG elleni kiesés mindünk számára, kinek-kinek jobban vagy kevésbé. Mivel ezt a rosszérzést minél előbb el akarja hessegetni az ember, felelősöket keres. A vita abban alakul ki, ki kit lát felelősnek a rossz érzés (aka kiesés) kialakulásáért. Vicces dolog, mert az emberek nem képesek racionálisan látni a dolgokat, viszont rendkívülimód tudják racionalizálni azt, ami a saját véleményüket támasztja alá. Maga a BL 16 közötti kiesés nem lenne annyira fájó pont, ha erősebb csapat ellen történik – legfőképp az a fájó pont sokak számára, hogy egy „hozzánk közel álló”, több esetben „alattunk álló” PSG-vel szemben történt. Mivel a továbbjutás be nem teljesült vágya meg itt maradt nekünk, ezért azonnal azt kutatjuk, mivel tehetnénk jobbá azt, ami ugyan egyébként jó, de ne éljük át még egyszer ezt az érzést. Elméleteket gyártunk, hiszen tevőlegesen nem tudunk részt vállalni benne.

Ilyenkor a legfájóbb a lappangó kérdés: ha egyformák vagyunk (per hec jobbak), akkor miért ők, miért nem mi. Az irigység gyökere a vágy, hogy felülmúljuk a vetélytársat. Ez a vágy viszont némileg irracionális: nem azért kívánjuk, mert szükségünk van rá, hanem mert a másiknak van. (a Chelsea attól nem lesz jobb vagy rosszabb, hogy nem jutott tovább. Attól a ténytől tűnik rosszabbnak, hogy nem jutott tovább a másikkal szemben). Viszont, ezzel a verseny motivációjának tekinthető.

Fontos látni, hogy az irigység nem bennünk létezik, maga az irigység nem emberi érzelem, vagy akár tulajdonság, hanem társas: közöttünk lakozik. Interakció eredménye – egyedül kapcsolati hálóban jelentkezik. Elvi síkok mentén persze adott egyén vagy csoport képes lehet versenyre kelni önmagával, legyőzni önmagát, saját eredményeit, ez mégsem versenyhelyzet, így irigységet sem szül, maximum elégedetlenséget.

Ketten rivalizálnak egy tárgyért: amikor az értéket meg akarjuk szerezni, akkor irigyek vagyunk – mikor megtartani, akkor féltékenyek. Az irigység tehát vágyból fakad, a féltékenység félelemből. Az irigység tárgyát viszont nem azért akartjuk megszerezni, mert önmagában érték számunkra – hanem, mert azáltal olyanná válhatunk, mint a másik, vagy jobbá. A tárgy lehet jelképes, mint a továbbjutás ténye, vagy materializált, mint maga a trófea, mint a való életben akár egy menő cipő, egy egyedi verda, vagy egy jó nő. A lényeg mindig az, hogy a megszerzett jószág által egyenlőnek, jobbnak érezzük magunkat másnál, a többieknél. Nem mellesleg ez a motor hajtja a sport mellett a piacorientált kapitalizmus kerekeit is. A közgazdaság egyik alaptétele, hogy a gazdaság (piac) résztvevői racionálisak, ezért haszonmaximalizálók. A közgazdaságtani elméletek azonban logikán alapszanak; nem feltételezi az ember valószerűtlenségét, de legalábbis kivonja magából azt. Az emberek azonban sokszor nem cselekednek logikusan. A csata után (vagy akár anélkül) akit az irigység kerít hatalmába, elkezd elméleteket gyártani a másik félre vonatkozóan. Lényegében ezzel érveket maga mellett. Elkezdi tagadni a vágyott tárgy értékeit, legalábbis kicsinyíteni, esetenként tagadni a megszerzési vágy tényét. Hiszen – visszacsatolva a korábban tárgyaltakra – az összehasonlító jelleg miatt magát érzi ezáltal legyőzöttnek, kisebbnek, butábbnak, stb. A tagadással viszont kevésbé érezzük frusztrálónak a veszteséget.

Az irigység viszont mindig és minden szinten jelen van. Nyilván egy championship csapat nem a BL trófeáról álmodozik, hanem mondjuk a PL-be jutásról. Azaz, az emberek számára többnyire fontosabb a relatív helyzetük, mint az abszolút. Egy amerikai humorista méltán híressé vált mondata fogalmazta meg az 1900-as évek derekán – közérthető módon – az egész kvintesszenciáját: „a gazdagság az a jövedelemszint, amely legalább évi 100 dollárral magasabb a sógornőnk férjének fizetésénél”. Olvassuk el ezt még egyszer. Hagyom, hogy leülepedjen, mert baromira találó, na.

A közgazdászok is a XX. század derekán kezdték csak el vizsgálni az emberi természet szerepét a gazdaságban, az előző század második felének egyik legismertebb és legelismertebb közgazdásza, John Kenneth Galbraith ezt valahogy úgy fogalmazta meg, hogy a fogyasztási keresleteink nagy részét nem természetes szükségleteink , hanem társadalmi kényszereink diktálják. Ez a feltevés is hiányos azonban, ugyanis nem veszi figyelembe az aktuális változások meglétét. Focira fordítva: adott n Chelsea szurkoló számára nem (elégséges) opció a bajnoki trófea. Lévén úgy érzi, véli, gondolja, hogy csapata a legszűkebb elit tagja, elvárja, hogy a többi trófeáért is folyamatosan és rendszeresen harcban álljon a végsőkig, nem foglalkozva azzal a ténnyel, milyen változások mennek éppen végbe a klub életében, ráadásul azzal sem, hogy ez még ideális feltételek mellett (amelyek ugyanolyan ritkák a futballban, mint az élet bármely más területén) sem feltétlenül reális lehetőség. Rendszeresen él azonban a kettős mérce alkalmazásával: ha vele szemben támasztanak irreális elvárásokat, fel van háborodva, s méltatlannak tartja azt – míg a másik oldalon előszeretettel állítja imádatának tárgyát irreális elvárások elé; hiszen ezzel saját sikertelenségét átruházza az imádott dologra, a túlzó elvárások teljesítéséből pedig ideális esetben pozitív késztetést nyerhet önmaga számára. Nevezhetjük ezt hülyeségnek, mosolyoghatunk rajta, hogy ugyanmár, de attól még bármelyikünk feszesebb mellkassal és boldogabban megy be hétfőn még dolgozni is, ha a hétvégén faszagányos kis játékkal nyer a csapata…

A társadalmi irigységnek azonban – talán némileg meglepő módon – van ellenszere, ez pedig a megfelelő szocializálódás. Ahogyan már egészen kisgyermek korban mindenki átesik az első „enyém” korszakon, idővel, és társadalmi szocializációval az ember ezeken az ösztönökön felülkerekedik. A társadalmilag lenyomott vagy elszigetelt csoportokban észrevehetően hiányzik ez a fordulat. A sport azért is tud annyira széles közönséget vonzani, mert itt békés körülmények mellett mindenki kiélheti ezt az elnyomott, rejtett agresszióját. A futballpálya szélén, a forma1 vagy box ring körül, vagy akár Wimbledonban nincs szerény könyvelő vagy habzó szájú bróker, csak szurkoló van, és nyíltan utálhatja, szekírozhatja, ugrathatja, szdihatja a másikat, mindössze a szimpátiája révén. Szabadjára engedheti az érzés ösztönjellegét, amelyet aztán a 90+ perc leteltével egy hétre újra visszacsomagol a dobozába, és az imént legorombított Pool szurkerrel ismét visszaülhet egy irodába, és dolgozhat együtt kényelmesen, a társadalmi normák betartásával.

oké, ez itt egy Bayern szurkoló..
oké, ez itt egy Bayern szurkoló..

Az irigységet jól példázza az is, amit lényegében az előző posztom során végig fejtegettem: hogyan lett a tehetséges mr Ripleyből nevetséges mr Kripli. Miért? Hogyan lehet az, hogy ez a kis seggdugasz portugál tanár megcsinálta? Mikor még én is jobb edző vagyok nála, itt a képernyő előtt? Be is bizonyítom mindjárt fifában. Miért utálják, miért gyűlölik? Mert bunkó? Tapló? Kimond dolgokat? Igen. A valódi ok viszont mindig ott vigyorog a háttérben: mert bunkó lehet, míg én nem, mert tapló lehet, míg én nem, és mert kimondhat dolgokat, én meg nem. Lehülyézheti a bírókat, kritizálhatja a szurkolókat, holnap még mindig ő a Chelsea edzője. Én, ha lehülyéznék egy ügyfelet, kritizálnám nyíltan a fizető partnert, másnap az utcán találnám magam, útban a munkanélküli hivatal felé. Persze, tudom, neeem, én neeeem, horkan fel a néma kiáltás száz meg száz olvasó tudatából, pedig de. Csak, legfeljebb magunknak sem merjük bevallani, Mert hát mégis miféle emberek lennénk akkor? A társadalmi normáink jól megtanítanak arra, hogyan ne legyünk látszólag irigyek. Nem véletlenül számít tabunak sok helyen ez, a hét főbűn egyike, amelyet talán a leginkább nem kívánatosnak tartanak még a vallások is. Mert az irigység az még a hét bűn közül is leginkább, ami képessé teszi az embert a gyilkosságra, az emberi élet kioltására, a harcra, a háborúra. A sport a népek irigységének ópiuma. A szurkolás az abszint.

A rendszerváltás, a XX. század vége, a XXI. század eleje hozzánk (Magyarországra) is elhozta az „önimádat társadalmát”. Személyes szabadságunk nagyobb, mint valaha. Bár forgatjuk magunkban a kést, hogy „hát a nyugathoz képest..”, de többségünkben nem ismerjük a nélkülözés szörnyűségeit. Nemcsak, hogy van hűtőszekrényünk, de tele van étellel, italokkal, van tiszta vizünk inni és mosdani, vannak ruháink és van internetünk, folyamatos a villamosáram, és a mindenkori kormányok félrevezetése ellenére alapvetően jól élünk. A sztárkultuszra élülő fogyasztói kultúra, a „sztársadalom” folyamatosan ingerli személyiségünk nárcisztikus tartományait a gyors, határtalan siker, a „15 perc hírnév” illúziójával, amelyet csak erősítenek korunk ‘szociális média’ összefoglaló néven futó önmegélési helyszínek, mint a fb, az insta, a satöbbi, vagy akár ez a blog. Az, hogy ezeket a vágyainkat a kreativitásunk, és egészséges, öniróniától sem mentes pozitív önértékelésünk szolgálatába tudjuk-e állítani, főleg tudatosságunk függvénye. A szurkolásból az ember erőt meríthet magának, szerintem ez nem kérdés. A csapat sikere vagy sikertelensége meghatározza a hangulatunkat is, de ugyanakkor küzdővé tesz, a más szurkolókkal való rivalizálás erősebbé, ellenállóbá tesz, mértékletességre tanít. Ráadásul, segít önmagunk és határaink megismerésében. És még azt mondják, hogy ez „csak kőkemény üzlet”..

Azért tegye fel magának mindenki a kérdést: tudom-e élvezni a szurkolást?

Válaszolni nem muszáj – de mindig szívesen veszem.

chelsea

63 Comments

  • Trackback: A szurkolás élvezete | Zongoracipelő
  • Posted 2015-04-01 08:24 0Likes
    by DannyfromtheShed

    Ha nem is az „élvezem” kifejezést használnám magmmal kapcsolatban, de minden kínjával együtt, én imádom a részem már és semmiért sem mondanék le róla! Mindörökké Blue ezen már semmi nem változtat 🙂

  • Posted 2015-04-01 15:04 0Likes
    by WudigessBoi

    „Maga a szurkolás valahol abbéli hiányaink, irigységünk megélése, ami a való életben hiányzik.”

    Szerintem ez inkább azokra vonatkozik, akik (mondjuk itthon) azért választanak maguknak sikeres csapatokat (Bayern, Real vagy akár a Chelsea is) teszem azt egy West Ham, egy Palermo vagy Mainz helyett, hogy a saját kudarcaik ellenpólusai legyenek a kedvenceik. Mert azért külföldön a nagy többség a saját város/környék csapatának szorít – még Magyarországon is sokan mondják magukat előbb Diósgyőr- vagy Honvéd-drukkernek, mint valamelyik mainstream klubénak.

    • Posted 2015-04-01 16:57 0Likes
      by Idemitirjak

      Külföldi csapatnál inkább az dönt, hogy melyik csapat játékát, játékosait és minden vele járóját mennyire találja szimpatikusnak, szerethetőnek, és itt nem az alkalmi Barca/Real szurkolókra gondolok. Ezért van több szurkolója pl. az Arsenalnak, mint a QPRnak.

    • Posted 2015-04-01 17:32 0Likes
      by Zenzo

      Félre tetszik értelmezni kérem. Nem a csapatválasztás, hanem a szurkolásról van szó, a tevékenységről. Ahogy azt később is írom, a szurkolás lényege nem csak az, hogy a csapaton keresztül éljük meg vágyainkat, mint mondjuk a szülő a gyerekén keresztül valósítja meg önmaga meg nem valósult álmait – hanem arról, azokról a vágyakról is, hogy a hétköznapi életben nem lehet ennyire szabadon, nyíltan örülni, spiccesen vagy józanul tombolni, ordítani, mint ahogyan azt szabadjára tudod engedni a lelátón. A lelátó „elnéző”, hergelheted a másikat, persze bizonyos keretek közt, de azért sok minden belefér, örömködhetsz kedvedre, sírhatsz, senki nem fog ezért felelősségre vonni. Amit otthon v az irodában nem tehetsz meg, azt ott igen. És a lelátó = kanapé ám. Ha mindezt otthon csinálod, öt haverral, az eredmény ugyanaz. Itt nem vagy szép, csúnya, senki nem kéri rajtad számon, hogy hogy van nyírva a hajad, nincs dress code, érted.

      Amit írsz, ettől részben igaz. Ezzel viszont:

      „Mert azért külföldön a nagy többség a saját város/környék csapatának IS szorít” a betoldással értek egyet, mert attól biztosan drukkol valamelyik nagy csapatnak, mondjuk egy Milton Keynes-i figura. Nyilván egy WHU drukker nem lesz Chelsea drukker, de érted na.

      „Magyarországon is sokan mondják magukat előbb Diósgyőr- vagy Honvéd-drukkernek, mint valamelyik mainstream klubénak.” Ezzel nem értek egyet. Ha azt mondod, VANNAK olyanok, oké, de hogy sokan… egyáltalán azt mondani, hogy sok NB1 szurkoló van, már az érdekes. Szerintem egész MO-n nincs annyi „belföldi” futballszurker, mint ahány bérletese van a Fulhamnek. Van egy pár ilyen elvetemült Hanta féle arc, de szerintem összesen pár ezerre tehető a számuk.

      • Posted 2015-04-01 18:02 0Likes
        by thiemecsaba

        de csak mert tippszmixűűűtéééé! 😀

  • Posted 2015-04-01 18:06 0Likes
    by thiemecsaba

    Nem jó Zenzo! Teljesen átba.tál engem! Olyan dolgokat juttattál eszembe a szurkolással kapcsolatosan, amiktől itt a gép előtt is elszégyelltem magam 🙁 Na de ez egy más történet! :))
    Amúgy megint alakítottál egyet! Tipikusan az a poszt, amit nem árt kétszer is újraolvasni 🙂 Gratula!

    • Posted 2015-04-01 21:23 0Likes
      by Zenzo

      mindig tudtam, hogy egy rohadék vagyok 😛

      :)))

      Ugyan kérem, szégyen nincs, max kellemetlennek tűnő, de valahol mégis büszke emlék 😉 az utolsó élő Chelsea meccsem a Zsolna elleni BL volt. Az összes dolog, amire emlékszem, hogy beégtem az akkor még alig létező angolommal a helyi tv-ben, a meccsből semmire, meg aztán arra, hogy egy kisbusznyi szurkertárs röhögött rajtam hazafelé, mert be voltam állva, mint a gerely.. 😀

      íme egy kép a celebbé válásomról :))

      https://lh5.googleusercontent.com/-ClUg6BJMVPg/TJPz9I7oBbI/AAAAAAAAZQA/LT7jManQuVQ/w923-h577-no/IMG_5347-1.jpg

      • Posted 2015-04-02 10:49 0Likes
        by thiemecsaba

        milyen szép szál legényke voltál! 😀

      • Posted 2015-04-02 11:22 0Likes
        by Zenzo

        azóta csak szebb lettem, nyugi 😀

      • Posted 2015-04-02 16:19 0Likes
        by lazarusBwanderbaum
      • Posted 2015-04-02 16:32 0Likes
        by Zenzo

        volt, de már rég leszedték – lementeni meg nem tudtam. Annyira talán nem volt vészes, mint Tevezé, de nem volt messze tőle – kb 12 sör után voltam, öööö-zés volt benne bőven 😀 Viszont bevágták a műsorba, egyrészt gondolom, hogy legyen min röhögni, másrészt meg, mert eltaláltam a végeredményt.

      • Posted 2015-04-02 19:52 0Likes
        by Endy919

        Naaanaaaaaaa . Legyen már egy LR találkozó . Egy olyan jó igazi mindenki krupmlibogárra issza magát találkozó .

        Légysziii 😀

      • Posted 2015-04-02 21:18 0Likes
        by thiemecsaba

        Már akkor bedolgoztál a Delphi jósdába?! :))

      • Posted 2015-04-02 21:31 0Likes
        by Zenzo

        bezony, meg is átkoztak egyből, azóta csak minden 15. tippem jön be. Hála égnek José visszatérte ebben is segít, adott rangadókra megtippelni az 1-1-et olyan, mintha gyerekjáték lenne. De az ilyen nagy találatokkal a BL-re vagyok szakosodva, korábban az szólt még ekkorát (meg anno egész pofás összeget hozott), mikor 6 éve Hiddink alatt betippeltem a Pool-Chelsea 1-3-at a BL negyeddöntőben.

      • Posted 2015-04-02 19:50 0Likes
        by Endy919

        Ezt hány angliában letudott év után sikerült így előadnia ? 😀

      • Posted 2015-04-02 21:02 0Likes
        by Zenzo

        Hát ugye ha jól számolom, ez már majdnem kettő. Mert lehúzott egy szezont a WHU-ban, majd a ManU-ban. 2006 augusztusában érkezett a jómadár a PL-be, és 2008-ban lett először bajnok a MU-val – értelemszerűen májusban.

      • Posted 2015-04-02 21:34 0Likes
        by lazarusBwanderbaum

        Majdnem három 😀 Ez 2009 tavaszán volt, ő meg 2006 nyarán került a West Ham-hez.

      • Posted 2015-04-02 21:40 0Likes
        by Zenzo

        jogos, ezt nem is figyeltem, hogy ez már a második bajnoki címe volt a ManU-val 🙂 úgy még égőbb.

        Bár, gyanítom Costáé sem lesz jobb most az első után 😀

      • Posted 2015-04-02 23:33 0Likes
        by Endy919

        Az nem gyenge 😀

      • Posted 2015-04-02 17:58 0Likes
        by mohacsia

        Milyen filozófus testfelépítésed van!

      • Posted 2015-04-02 18:31 0Likes
        by Zenzo

        hááát – ugye-ugye 🙂 a műsorvezető és a kameramannel való szemkontakt helyett a (sörmámorban úszó) távolba révedő tekintet viszont azért merőben filozófikusos.. 😀

      • Posted 2015-04-02 20:31 0Likes
        by mohacsia

        Szemüvegesnek és netto 25 kilonak képzeltelek 😀

      • Posted 2015-04-02 20:53 0Likes
        by Zenzo

        Ezért nincs facebook profilom 😀 megadom mindenkinek az örömöt, hogy olyannak képzelhessen el, amilyennek akar :))

      • Posted 2015-04-02 20:55 0Likes
        by mohacsia

        Most elrontottad, egy világ tört össze bennem 😀

      • Posted 2015-04-02 20:56 0Likes
        by Zenzo

        Még élhet benned a remény, hogy a képek nem valódiak 😉

      • Posted 2015-04-02 20:32 0Likes
        by Zola

        melyik vagy te?:-)

      • Posted 2015-04-02 20:52 0Likes
        by mohacsia

        A barlangi troll! 😀

      • Posted 2015-04-02 22:04 0Likes
        by Cech01

        Nem gondoltam volna, hogy Oberyn Martell gyilkosa itt szerzőként is tevékenykedik 🙂

      • Posted 2015-04-02 22:38 0Likes
        by Idemitirjak

        Ha ránézel láthatod hogy edzés helyett, itt firkászkodik! 🙂

      • Posted 2015-04-02 22:39 0Likes
        by Cech01

        Ráadásul a testvérét, Sandort is megégette két posztolás között.

      • Posted 2015-04-02 23:21 0Likes
        by lamps8

        flavless victory :DDDD

      • Posted 2015-04-02 21:03 0Likes
        by Zenzo

        segítek: nem operatőrként voltam jelen a meccsen 😉

  • Posted 2015-04-01 21:42 0Likes
    by Zenzo

    OFF napi fail: Mehikó zsenialitása abban rejlik, hogy ketten lőttek egy gólt. Vagy mi :))

    https://www.dropbox.com/s/nnhispio3lg5i4k/fail.png?dl=0

  • Posted 2015-04-01 23:30 0Likes
    by Go Blues!

    Megint egy jó kis poszt, maga a pszichoanalízisbe oltott racionalitás :))) Szóval legyetek tudatosak, mint José meg a csapat. Egyetértek! Már csak a jó játék hiányzik és újra kerek lesz a világ….

  • Posted 2015-04-02 17:46 0Likes
    by Petikee95

    Három meccsünk időpontja változott a tv-közvetítések miatt:
    Crystal Palace: 05.02. 16:00 helyett 05.03. 14:30 (vasárnap)
    Liverpool: 05.09. 16:00 helyett 05.10. 17:00 (vasárnap)
    West Brom: 05.16. 16:00 helyett 05.18. 21:00 (hétfő)

  • Posted 2015-04-02 20:35 0Likes
    by Cech01

    Zenzo, a szurkolás élvezetével jelentkeznék be esetlegesen a sztókok elleni felvezetőre/összegzőre 🙂

  • Posted 2015-04-02 21:23 0Likes
    by Zenzo

    sky:
    „only 13 Chelsea players have started more than five games in the Premier League. In contrast, Man City have started 19 players for more than five matches and Arsenal 18.”

    Igen, ez nagyon szépen hangzik, ha azt akarjuk alátámasztani, hogy jujj a Chelsea mennyire függ a kezdőjétől. Csak fura, ha nem rakjuk kontrasztba azzal, hogy vajon a City vagy az (haha) Arsenal (haha mégegyszer) vajon mennyivel állna, ha nem tizedelik sérülések a keretet… az ágyúsok nem is értem, hogyan lehetnek a példa alanyai egy ilyen összehasonlításban, mikor nincs olyan játékosuk, aki mind a 30 fordulóban Wenger rendelkezésére állt volna sérületlenül.. de a City-re is igaz ez, kötve hiszem, hogy ha Yaya nem megy afrikázni vagy Aguero nem sérült, akkor rotálva lettek volna.. de ugyanúgy kampány sem került volna ki a kezdőből – ha csak ezt a 3 embert veszem, máris csak 16 az a 19, és a 13 vs 16 máris nem tűnik olyan soknak… igen, mi keveset rotálunk. De ezt egy ilyen hülye példával nem lehet alátámasztani..

    • Posted 2015-04-02 22:23 0Likes
      by Cech01

      Egyébként ez azt is felveteti, hogy mi eddig egész jól átvészeltük a szezont. Ha csak nem jött közbe valamilyen idétlen eltiltás (Matic/Costa), akkor szinte alig kellett lemondani az alapemberekről. Szerintem a topcsapatok közül e tekintetben mi állunk a legjobban, ami lehet egyfajta jelképe a játékosok szívósságának, avagy a szerencsének.

      • Posted 2015-04-02 22:43 0Likes
        by Zenzo

        Erre akartam kilyukadni, csak a másik irányból inverzen közelítettem. Az alapkeretből nem volt sérült konkrétan Costán és Fabregason kívül senki – TC, Iva, Cahill, Terry, oké, Ápi egy rövidre kidőlt, Matics, Will, Oscar, Ázár… Oscart a formája miatt néha padoztatta JM, Will helyén meg itt-ott volt Sch vagy Qad. A kezdő11-ből azonban mindenki játszott az elérhető 2610-ből legalább 1800 percet.

        Viszont ha azt vesszük, hogy a 22 fő lépett már nálunk pályára legalább 1 percet, és összehasonlítjuk azzal, hogy ez a szám a Citynél 24, akkor árnyaltabb a kép. Sőt, a Poolnál is 24. Ha pedig a játékpercek számát nézzük, a négy nagy (City, Arse, Pool, ManU) esetében a kezdő 11-ből 10 ember X>1400 percet játszott. Szóval azért olyan hajdenagy rotáció máshol sincs.
        (segítségül: a többiek 30 fordulót toltak le, ennek a fele 15 meccs, 15*90 perc = 1350 perc, ergo az összes nagy csapat alap kezdője legalább a meccsek felén szerepelt)

      • Posted 2015-04-02 23:04 0Likes
        by Cech01

        Ezek mellé pedig még becsatlakoznak a sérülések és a kényszerből szerepeltetett cserék, legyenek azok Agüero, RvP, Studge vagy az Arsenal esetében akárki helyettesei. Pláne, hogy utóbbi esetében a cserekapus is meghaladta az 5 meccset a másnapos Sesnyi végett. Persze előszeretettel célozzák a kékeket a rotáció hiánya végett, de hozzánk hasonlóan csekély lenne a sérülések száma, nagyjából mindenhol ennyi lenne a rotáció hányada. Kivéve a MU-nál, ott még keresik a csapatot.

  • Posted 2015-04-03 02:16 0Likes
    by Sirappa

    Zenzo! Egy kicsit berúgtam, de már elkezdtem írni a fenti írásodra a reakciómat, mert alsó hangon kibaszta a felső biztosítékot. De nincs harag (amíg borom van), mert mindenkinek más a lágy kék és az óvatos zöld.:) Ha megvan, küldöm, aztán majd eldöntitek, hogy mi legyen vele. Kitartást holnapra, aki holnap is tolja a gyenge magyar GDP-t.

  • Posted 2015-04-03 10:06 0Likes
    by Zenzo

    Március hónap player+manager: Giroud + Wenger 🙂 persze nem feltétlen alaptalanul, csak hát na, beszéltünk már róla, fura, hogy José meg Costa nem kapott ilyet.. biztosan véletlenül. Wenger ezzel már egyébként 14-nél tart, amivel ő a király a jelenlegi PL edzők közül. Mondjuk, ez nem nagy cucc éppen, ha azt vesszük, hogy a top csapatok edzői közül ő az, aki 3 szezonnál többet töltött már el a helyén.

    Zserbó meg rúgott 5 gólt a hónapban. Hmmmm…

    • Posted 2015-04-03 11:57 0Likes
      by Endy919

      Costa már kapott a hónap játékosa díjatt ha jól rémlik . Rögtön a szezon elején .

      • Posted 2015-04-03 12:05 0Likes
        by Zenzo

        Igazad van, ez kiment a fejemből. Egyébként most belenéztem a listába, az elmúlt 5 évben 4 chelsea játékos kapott ilyen díjat…
        2010 március: Malouda
        2011 március: Luiz
        2012 október: Mata
        2014 augusztus: Costa

      • Posted 2015-04-03 12:12 0Likes
        by Endy919

        De az picit erős , hogy Eden szarrá szopatja a védelmeket és még nem kapott ilyen díjat.

  • Posted 2015-04-03 11:10 0Likes
    by lamps8

    Dübörög a (nem az ország gazdasága, hanem ) Sterling-ügy. Már nevezhetjük így. Hogy mi lesz Mr Jamaicaval az okozzon a Pool szurkereknek fejfájást, viszont ez indított el bennem egy gondolatmenetetet mi szerint a mi keretünk jelenlegi valójában, megfelelő e a következő szezonra? csak kisebb kozmetikázásokra szorul a keret, vagy esetleg illene egy nagyot durrantanunk. Beáldozni pár milliót és a sok fütyüléstől szakadt dobhártyával rendelkező Bélát hazacsábítani Londonba, vagy esetleg odadobni 2 brazilunkat és Pogbat elhappolni egész Európa elől. Reális esélyünk mind2re lenne , ha igazán akarnánk. A pár sorral ezelőtt feltett kérdésről egyébként én sem tudok véleményt alkotni . Ami elgondolkodtat az Fabregas. Jött, látott és assist rekordot fog dönteni. De erre szerintem nem sokan számítottak, hogy ilyen átütő szezonja lesz. Costa azt hozta amit elvárhatunk egy klasszis 9estől, Cesc viszont nagy pluszt adott a csapatnak. A kérdés hogy ez jövőre is meglesz-e, lehet erre alapozni vagy nem, ha nem akkor a fentebb említett 2 úriember egyikére szükségünk lehet.

    • Posted 2015-04-03 11:58 0Likes
      by Zenzo

      addig minden ilyen spekulálgatás hiábavaló, míg az FA nem dönt arról, hogy bevezetik v elhalasztják az új HG szabályt (én azóta nem olvastam róla, hol tart a dolog), hiszen alapvetően fogja meghatározni a nagy PL klubok átigazolási politikáját, és ezzel felborítja a piacot is – hiszen a 4 nagy klub kb vagy 20 non-HG embertől kell, hogy megszabaduljon hirtelen, ami elég érdekes kínálati oldalt feltételez az ablakban, és gyanítom nem egy esetben áron aluli értékesítést. Az FFP miatt viszont ha nem jön be, már nem annyira egyszerű égbe-világba költekezni.

      Az említett két vonalra a véleményem: mindkettővel az a bajom, hogy rettenet sok pénz, míg a hozadék meg kérdéses. Bale ki tudja, mit mutatna újra Angliában, és bár Pogba a ManU-s múltja ellenére most sztárjelölt, az 50M amit emlegetnek érte, hát azért ne már. A „hírek” szerint ők 20-ért akarják vinni Oscart, míg ötvenet kérnek Pogbáért – azért álljunk már meg egy szóra :)))

      148 Chelsea meccsen 30 gól, 30 gólpasszot akarunk elcserélni 122 SerieA meccsen 23 gól 22 gólpasszra.. ráfizetéssel. Én tudom, hogy Oscar formaingadozása sokak szemét szúrja, de azért ezt még nekik is látni kell, hogy ez logikai bukfenc.

      • Posted 2015-04-03 12:10 0Likes
        by Endy919

        50? Ezt a számot utoljára 1 éve olvastam … Mostanában Pogbával kapcsolatban nem szoktam kisebb számot látni 80M . De 100-at is láttam már több helyen.

        Ha viszont az FA bevezedi a HG szabályt az egy totális öngól lesz.
        Teljes mértékben kivennék az angol csapatokat a BL eselyések listájáról. NONSZENSZ!

      • Posted 2015-04-03 12:20 0Likes
        by Idemitirjak

        Idén is jobb a mutatója a PLben Oscarnak, mint az „óriási” szezont futó Pogbanak a Seria A-ban, éppen ezért vicces az árakat olvasni, illetve látni, hogy milyen sokan fikázzák a brazilunk és sok helyen szinte istenítik Pogbat!
        Pogba 9 gól 6 assziszt 2825 perc alatt
        Oscar 7 gól 8 assziszt 2603 perc alatt!

      • Posted 2015-04-03 15:41 0Likes
        by Endy919

        Oscar egy sorral feljebb tolja.

      • Posted 2015-04-03 16:23 0Likes
        by Zenzo

        Ez nem, vagy nem feltétlenül igaz. A SerieA-ban a Juve legtöbbször 3-5-2-ben áll fel, és ott Pogba előtt is csak a csatárok játszanak, Evra, Lichti és Pereyra inkább, aki visszazár, sőt, 4-3-1-2-ben pedig Tevez a visszavont ember, és Pogba Morata társa a csatárban. De még a többnyire tizesben szereplő Marcsi is jobb védekező statokkal rendelkezik, mint Pogba.

        Persze nehéz összehasonlítani, mert teljesen más egy olasz liga, mint a PL, és másként is áll fel a Juve, mint mi, de ez konkrétan nem igaz, hogy Os egy sorral feljebb tolja, mert ami nálunk Matics, az ott inkább Vidal, és ami nálunk Oscar, ott inkább Pogba. Kábé.

      • Posted 2015-04-03 12:41 0Likes
        by lamps8

        Pogba esetében nyugodtan gondolkodhatsz 60-70 körül. Nekem nagyon tetszik a játéka. És ne feledjük hogy ő nem 10es, hanem CM/CDM. vele együtt jöhetne a jó öreg 4-3-3

      • Posted 2015-04-03 12:59 0Likes
        by Zenzo

        Costa szerintem kevésbé alkalmas a 4-3-3-ra, ahhoz torony kell, DD féle, akire lehet ívelni – szóval a felállásváltáshoz nem feltétlen (csak) egy Pogba hiányzik.

        Én nem sokat láttam a játékából, amit láttam, az meggyőző, de nem 60-70M körüli árért.

      • Posted 2015-04-03 13:14 0Likes
        by Cech01

        A Serie A-ból én senkit nem hoznék el 40 fölött. Nagyon leszakadt a top3 ligától Itália mind iramban, mind színvonalban. Persze Pogba mögött van egy jó VB is, de az Cuadnak is megvolt topos statokkal, mégis kicsit piaci lónak érezném magam, ha 60 millióért hoztuk volna.

      • Posted 2015-04-03 13:27 0Likes
        by lamps8

        nekem is vannak fenntartásaim a Seria A-val kapcsolatban. És ebben megerősített Salah illetve Cuadrado ellentétes, azzonali megítélést követő beilleszkedése.

      • Posted 2015-04-03 13:40 0Likes
        by Cech01

        Számomra az is közrejátszik az olaszoktól való tartózkodásban, hogy ameddig onnan roppant kevés játékos igazol topligába úgy, hogy jól is játsszon, addig ők részint a topcsapatokból kihullott játékosokat vesznek és építenek be. Lásd Evra, Vidic, Cole, Keita, Albiol, Alex stb. Ez nem feltétlenül rossz, de mint láthatjuk, a színvonalt/iramot eléggé visszaveszi az, hogy pályája csúcsán lévő klasszist nagyítóval kell keresni.

Leave a comment

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com